Cienie pod oczami to nieodłączny element naszego wyobrażenia o źle odżywionej, zmęczonej osobie. Mianem tym określa się nieestetyczne przebarwienia skóry między dolną powieką, a kością policzkową. Wykazano, że tak zwane worki pod oczami mogą pojawić się nawet u osób stosujących odpowiednią dietę lub wyspanych. Co więc wpływa na ich wystąpienie i jak temu zapobiegać?

 

Skąd się biorą cienie pod oczami?

Istnieje wiele przyczyn powstawania worków pod oczami. Na samym początku należy omówić uwarunkowania anatomiczne. Omawiana dolegliwość znacznie częściej pojawia się u osób z wklęsłym umiejscowieniem oczodołów w czaszce. Głęboko osadzone oczy sprawiają, że skóra optycznie wydaje się ciemniejsza, choć w rzeczywistości wcale może taka nie być. Do chorób, którym często towarzyszą cienie pod oczami, zaliczamy:

  • choroby tarczycy;
  • cukrzycę;
  • anemię;
  • różnego rodzaju zaburzenia krążenia;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • obecność pasożytów w ustroju;
  • choroby nerek;
  • alergie;
  • problemy dermatologiczne, np. atopowe zapalenie skóry czy łojotokowe zapalenie skóry;
  • astmę.

Cienie pod oczami mogą pojawić się nie tylko wskutek choroby, ale i niewłaściwego stylu życia – i właśnie to ma miejsce najczęściej. Do przyczyn z tym związanych zaliczamy:

  • odwodnienie, picie zbyt małej ilości wody dziennie;
  • nadmierne spożycie alkoholu lub kofeiny;
  • stres w życiu codziennym;
  • palenie papierosów;
  • niewysypianie się;
  • niewłaściwą pielęgnację skóry twarzy.

Jak wyglądają worki pod oczami?

Worki pod oczami stosunkowo łatwo rozpoznać. To brązowane, szaro-ziemiste, zielonkawe lub najczęściej fioletowe przebarwienia skóry pod oczami. W niektórych przypadkach mogą przybrać postać obrzęków lub opuchnięć. Zazwyczaj objaw ten nie powoduje poważnych dolegliwości. Wymaga on jednak szybkiej konsultacji z lekarzem, jeśli towarzyszą mu nudności, wymioty, bóle głowy czy dezorientacja. Mogą bowiem wskazywać wówczas na obecność ogólnoustrojowych chorób wymagających leczenia.

Jak pozbyć się cieni pod oczami?

Przede wszystkim należy określić, co jest przyczyną takiego wyglądu skóry pod oczami. Warto tu zwrócić uwagę na codzienny styl życia. Jeśli mało śpimy, może warto wcześniej kłaść się spać. Z kolei jeśli nasza dieta jest mało urozmaicona i opiera się głównie na szybkich, odgrzewanych daniach, warto wprowadzić do niej świeże warzywa i owoce, przynajmniej 1,5 l czystej wody oraz suplementy witaminowe (np. Spirulina, kompleks witamin z grupy B czy kolagen do picia). Dobrym rozwiązaniem będzie regularne spożywanie garści orzechów, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega. Te zaś wspierają kondycję skóry. Warto także unikać stresu, a jeśli nie jest to możliwe – nauczyć się najlepszych metod radzenia sobie z nim.

Czy warto?

Pierwsze efekty wizualne po modyfikacji stylu życia nie będą widoczne od razu. Na to potrzeba trochę czasu. Zazwyczaj po 2 tygodniach stan skóry widocznie się poprawia i cienie zaczynają znikać. Dodatkowo czujemy się ogólnie lepiej, poprawia się kondycja włosów oraz wzrasta energia życiowa. Korzyści z modyfikacji stylu życia na zdrowszy jest więc znacznie więcej. Szczególnie, jeśli dodamy do niej codzienną aktywność fizyczną, która pobudza krążenie krwi, zwiększa odżywienie i dotlenienie tkanek – także wokół oczu. Do metod skupiających się typowo na workach pod oczami, zaliczamy:

  • codzienne masaże twarzy – z uwzględnieniem odpowiednich technik. Skórę policzków i pod oczami nie rozcieramy, tylko oklepujemy;
  • masaż kostką lodu okolic wokół oczu – najlepiej przez ściereczkę bawełnianą;
  • okłady – za pomocą wacika nasączonego ostudzonym naparem z rumianku lub cienkiego plasterka schłodzonego ogórka;
  • profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji skóry pod oczami – je także należy delikatnie wklepywać, a nie wcierać.

Jeśli domowe sposoby nie powodują zmniejszenia worków pod oczami należy udać się do lekarza, który zaleci morfologię krwi i badanie moczu. Szczególnie pod kątem poziomu żelaza w organizmie i hormonów tarczycy.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Rycroft R., Robertson S., Wakelin S., Dermatologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
  2. Baumann D., Dermatologia estetyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.