Co to suplement diety i czy warto zdecydować się na jego przyjmowanie? Który suplement diety wybrać? Czy jest on w pełni naturalny i bezpieczny? To tylko kilka pytań zadawanych przez osoby decydujące się na zakup suplementu diety. To preparaty coraz chętniej dodawane do codziennej diety celem wspierania urody, zdrowia i samopoczucia.

 

Co to suplement diety?

Suplementy diety określane są jako produkty stanowiące źródło skoncentrowanych składników odżywczych i innych składników o działaniu fizjologicznym. Innymi słowy stanowią produkty spożywcze, które zawierają witaminy, składniki mineralne lub inne substancje, które wykazują efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Suplement jest wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, np. tabletki, kapsułki, proszek, płyn. Suplementy te przeznaczone są do stosowania w celu uzupełnienia tzw. normalnej (zwyczajowej) diety.

Nie należy mylić suplementów diety z lekami. Zadaniem suplementów diety jest utrzymanie równowagi organizmu na poziomie zapewniającym pełnię zdrowia, natomiast produkty lecznicze przyjmuje się celem przywracania równowagi w organizmie, zakłóconej przez proces chorobowy. Dodatkowo w przypadku leków wymagane są odpowiednie badania kliniczne potwierdzające skuteczność tych produktów, co nie jest konieczne w przypadku suplementów diety.

Podział suplementów diety

Wyróżnia się wiele rodzajów suplementów diety. Jest ich na rynku tak wiele, że podzielono je na kilka grup, które mają ułatwiać wybór i kategoryzację odpowiednich produktów. W związku z tym suplementy diety dzieli się ze względu na:

  • skład – np. zawierające witaminy, minerały, ekstrakty roślinne, aminokwasy, błonnik pokarmowy czy kwasy tłuszczowe;
  • przeznaczenie – np. wspomagające odchudzanie, wspierające układ odpornościowy, wpływające na narząd ruchu i stawy, poprawiające trawienie, dla sportowców, dla seniorów, dla kobiet w ciąży.

Każda kategoria posiada dodatkowo podkategorie. Przykładowo, grupa preparatów witaminowych może zawierać suplement zawierający wyłącznie konkretną witaminę, np. witamina D, witamina A czy witamina C, a także kompleks różnych witamin, np. suplement zawierający witaminy z grupy B.

Zobacz również: Żywność funkcjonalna.

Bezpieczeństwo suplementów diety

Bezpieczeństwo suplementów diety jest tematem obszernym i dyskusyjnym. Leki, aby mogły zostać dopuszczone do obrotu muszą przejść wiele badań, które potwierdzą ich bezpieczeństwo dla ludzi. Takiego wymogu nie ma w przypadku suplementów diety. Z tego względu na rynku można spotkać tanie suplementy wątpliwych producentów, których skuteczność i bezpieczeństwo nie zostały potwierdzone. Suplementy zwykle nie stanowią zagrożenia dla zdrowia, lecz te gorszej kategorii nie są skuteczne. Ich biodostępność jest niewielka.

Suplementy diety są bezpieczne i skuteczne wówczas, jeśli producent jest znany, szanowany i gwarantuje wysoką jakość swoich produktów potwierdzoną certyfikatami. Najlepsi producenci poddają swoje suplementy badaniom, które gwarantują pełne bezpieczeństwo stosowania. Należy jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie suplementy będą dobre dla każdego. Szczególnie w przypadku preparatów ziołowych. Przykładowo, preparaty z zielem dziurawca mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami przeciwdepresyjnymi, nasennymi i przeciwpsychotycznymi. Z kolei miłorząb i korzeń żeń-szenia wzmagają działanie leków przeciwzakrzepowych.

W efekcie, osoby stosujące przewlekle leki, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz przewlekle chorzy powinni skonsultować przyjmowanie suplementu diety z lekarzem. Wybór suplementów diety powinien być również skonsultowany z lekarzem w przypadku dzieci.

Jaki suplement diety wybrać?

Jeśli cierpimy na przewlekłe choroby, przyjmujemy leki lub mamy defekty zdrowotne, wybór odpowiedniego suplementu należy przedyskutować z lekarzem lub doświadczonym dietetykiem. Jeśli jednak jesteśmy zdrowi i chcemy jedynie wesprzeć ogóle zdrowie, poprawić samopoczucie lub urodę, możemy sami wybrać suplement diety.

Przede wszystkim suplement diety należy dobrać indywidualnie do siebie. Każdy ma inne zapotrzebowanie i inny stan zdrowia. Niektórzy będą potrzebować suplementów na odporność, a inni na poprawę kondycji włosów i paznokci. Dla jeszcze innych priorytetem będzie poprawa funkcji stawów. Po określeniu celu suplementacji należy wybrać rodzaj preparatu. Czy będzie to suplement o konkretnym przeznaczeniu, np. dla sportowców, na poprawę odporności, czy suplement zawierający określone składniki, np. witamina D. Przykładowo, osoby chcące wzmocnić odporność mogą sięgnąć zarówno po suplementy specjalistyczne przeznaczone do wspierania odporności (zwykle zawierają kombinację związków o takim działaniu), jak i po acerolę czy czystą witaminę C.

Po wybraniu konkretnego suplementu należy sprawdzić jego jakość i producenta. To ważne, aby preparat pochodził od znanego, dobrze ocenianego producenta, który zagwarantuje jego skuteczność i bezpieczeństwo. Tylko suplementy wysokiej jakości będą działać efektywnie i wykazywać dużą biodostępność. Niestety, ich cena zazwyczaj jest nieco wyższa.

Zobacz również: suplement diety – koenzym q10.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Wierzejska R., Suplementy diety – panaceum na współczesne dolegliwości zdrowotne czy triumf reklamy?, Medycyna Rodzinna, 2/2017.
  2. Krasnowska G., Sikora T., Suplementy diety a bezpieczeństwo konsumenta, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2011.
  3. Bojarowicz H., Dźwigulska P., Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie, Hygeia Public Health, 4/2012.
  4. Brzozowska A., Roszkowski W., Pietruszka B., Kaluza J., Witaminy i składniki mineralne jako suplementy diety, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2005.
  5. Stoś K., Wierzejska R., Siuba-Strzelińska M., Suplementy diety – czy potrzebujesz?, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2019.