W dzisiejszych czasach kluczowym zagadnieniem jest to, jak wzmocnić serce. Choroby sercowo-naczyniowe stanowią bowiem jedną z głównych przyczyn zgonów w krajach wysokorozwiniętych. To od kondycji mięśnia sercowego zależy ogólne zdrowie organizmu, nasza wydolność i samopoczucie. Serce odpowiada za ukrwienie całego ciała, czyli dostarczenie tlenu i składników odżywczych do wszystkich komórek ustroju. Niestety, współczesny styl życia prowadzi do spadku prawidłowej czynności serca.

 

Jak wzmocnić serce?

Wzmocnienie serca jest szczególnie ważne w przypadku osób w wieku dojrzałym i podeszłym, ponieważ wraz z upływem lat – zwłaszcza przy niezdrowym trybie życia – traci ono zdolność do pełnienia wszystkich swoich funkcji.

Unikaj używek

Mowa głównie o narkotykach oraz papierosach. Palenie – zarówno bierne, jak i czynne – zwiększa ryzyko chorób serca aż o 30%. U palaczy zauważa się także podwyższony poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie i spadek elastyczności naczyń tętniczych. Takie osoby szybciej się męczą, ponieważ ich serce nie jest w stanie „wyrzucić” odpowiedniej ilości krwi, aby pokryć zapotrzebowanie organizmu.

Przestań się stresować

Kolejnym czynnikiem zwiększającym ryzyko poważnych chorób serca jest wszechobecny stres. Wykazano, że w sytuacjach stresowych wydajność serca wzrasta aż 5-krotnie. Niestety, przewlekły stres i stałe, silne bodźcowanie serca nie wpływa korzystnie na jego zdrowie. Na dłuższą metę zwiększa się ryzyko zawału serca i choroby niedokrwiennej serca.

Ruszaj się

Regularna aktywność fizyczna powinna być numerem 1, jeśli chodzi o spis czynników poprawiających kondycję mięśnia sercowego i wzmacniających go. Unikanie aktywności fizycznej, siedzący tryb życia i ogólnie mała ilość ruchu w życiu prowadzą między innymi do:

  • niedokrwienia ważnych narządów wewnętrznych;
  • zmniejszenia objętości wyrzutowej serca;
  • spadku elastyczności naczyń krwionośnych;
  • znacznego wzrostu cholesterolu LDL i powstawania blaszek miażdżycowych;
  • zamknięcia światła naczyń tętniczych;
  • żylaków;
  • spadku krążenia wieńcowego;
  • wzrostu krzepliwości krwi, ryzyka zakrzepów.

Serce staje się mniej wydajne, przez co czujemy przewlekłe zmęczenie, zawroty głowy i brak energii życiowej. Niedostatecznie ukrwione jelita prowadzą do zaparć, wzdęć i dolegliwości bólowych, zaś niedostatecznie ukrwiony mózg powoduje spadek koncentracji, zaburzenia pamięci i obniżenie produkcji ważnych hormonów przysadkowych. W taki sposób konsekwencje można wymieniać dla każdego narządu czy układu organizmu.

Dlatego tak ważna jest regularna aktywność fizyczna, najlepiej na świeżym powietrzu. Wskazane są codzienne spacery, jazda na rowerze czy nordic walking. W rzeczywistości należy wybrać taką aktywność, którą będziemy uprawiać z przyjemnością – jazda konna, joga, pływanie, taniec. Wybór jest ogromny, a zalet z takiej aktywności bardzo wiele.

Wysypiaj się

Serce – jak każdy narząd – potrzebuje czasu na regenerację. Wprawdzie podczas snu nie przestaje on pracować, czyli pompować krwi, jednak jego akcja znacznie zwalnia. Czynność serca nocą normuje się, mięsień może odpocząć i z dużą energią podjąć pracę kolejnego dnia. Przeprowadzono ciekawe badanie, które wykazało, że osoby śpiące długotrwale mniej niż 6 godzin aż 2-krotnie częściej doświadczają zawału serca i udaru, niż osoby śpiące 8 godzin dziennie.

Jedz zdrowo

Odpowiednio zbilansowana dieta i picie przynajmniej 1,5 l wody mineralnej dziennie stanowi tuż po aktywności fizycznej najważniejszy czynnik świadczący o zdrowiu serca. Zaleca się unikanie tłustych potraw, fast-foodów i smażenia. Częste spożywanie takich dań prowadzi do odkładania się złogów tłuszczowych w mięśniu sercowym i naczyniach krwionośnych, wzrostu poziomu szkodliwego cholesterolu i zatykania światła naczyń tętniczych. Znacznie wzrasta ryzyko zawału, miażdżycy, choroby niedokrwiennej, zakrzepicy i nadciśnienia tętniczego. Aby wzmocnić serce zaleca się natomiast regularne spożycie:

  • tłuszczów roślinnych, czyli NNKT;
  • koenzymu Q10;
  • witamin z grupy B oraz witaminy C – świeże warzywa i owoce, acerola, Spirulina;
  • antyoksydanty – algi, warzywa, owoce, zioła.

Dla wzmocnienia serca zaleca się unikanie częstego korzystania z soli, na rzecz doprawiania pieprzem i ziołami.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Danysz A., Koenzym Q10 i jego rola w lecznictwie, Wydawnictwo Hedat, Warszawa 2000.
  2. Jankowski P., Zasady profilaktyki chorób układu krążenia w 2018 roku, Kardiologia Inwazyjna, 12/2017.
  3. Kubica A., Grześk G., Grąbczewska Z., Choroby układu sercowo-naczyniowego – wyzwanie dla promocji zdrowia, Cardiovascular Forum, 2/2006.