Koenzym Q10 to suplement idealny dla tych osób, u których stres jest na porządku dziennym. Stanowi związek naturalnie występujący w organizmie człowieka, należy jednak podkreślić, że jego synteza maleje wraz z wiekiem oraz pod wpływem różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Z tego względu warto w pewnym wieku zadbać o jego uzupełnienie.

 

Co to jest koenzym Q10?

Koenzym Q10 to związek naturalnie występujący w organizmie człowieka. Wyróżnia się 3 rodzaje:

  • ubichinon – postać utleniona;
  • ubichinol – postać zredukowana;
  • rodnik ubisemichinonowy.

Największe znaczenie mają dwie pierwsze postacie. Różnią się one między sobą budową oraz funkcją, jednak wciąż stanowią koenzym Q10. Dlatego ważne jest, aby dbać o poziom obu tych związków. Ubichinon, jako postać utleniona, pełni ważne funkcje w transporcie elektronów. Przyczynia się do powstania dużej ilości energii pod postacią ATP, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie wielu ważnych reakcji na poziomie komórkowym. Aby mogły one zajść niezbędna jest bowiem energia. Z kolei ubichinol – w związku z tym, że występuje w postaci zredukowanej – chętnie przyłącza do siebie cząsteczki tlenu. Oznacza to, że wykazuje silne działanie antyoksydacyjne. Eliminuje nadmiar wolnych rodników tlenowych oraz chroni ustrój przed niekorzystnym utlenianiem.

Koenzym Q10 na stres

Koenzym Q10 jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów. Skutecznie eliminuje wolne rodniki tlenowe i tym samym zmniejsza stres oksydacyjny. Stres oksydacyjny odnosi się do zaburzenia równowagi między ilością reaktywnych, szkodliwych form tlenu, a zdolnością organizmu do ich usuwania. Obecność stresu oksydacyjnego jest czynnikiem ryzyka rozwoju licznych chorób, takich jak:

  • choroby sercowo-naczyniowe: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca itd.;
  • choroba Parkinsona i choroba Alzheimera;
  • depresja, zaburzenia nastroju;
  • cukrzyca typu 2, zespół metaboliczny i otyłość;
  • różnego rodzaju alergie;
  • problemy skórne;
  • jaskra i zaćma.

Oraz wiele innych, zaliczanych obecnie do chorób cywilizacyjnych. Z tego względu niezwykle ważne jest, aby poprzez odpowiedni tryb życia dbać o równowagę organizmu i chronić ustrój przed nadmiarem wolnych rodników tlenowych. Przyczyną ich powstawania w ustroju jest między innymi stres panujący w życiu codziennym danej osoby. Stres jest pojęciem subiektywnym, ponieważ każda osoba inaczej reaguje na różne wydarzenia. Dla niektórych sytuacją stresową może być zła atmosfera w miejscu pracy czy problemy rodzinne, dla innych zaś niekorzystna sytuacja zdrowotna czy problemy finansowe. W każdym razie, przewlekły stres jest jednym z głównych przyczyn gromadzenia się wolnych rodników w organizmie.

Usuwanie wolnych rodników można wspierać poprzez:

  • prawidłową dietę bogatą w antyoksydanty;
  • unikanie sytuacji stresowych i regularny odpoczynek (np. joga, medytacja, czytanie książki – tak zwany „czas dla siebie”);
  • unikanie przebywania w miejscach z zanieczyszczonym powietrzem oraz toksyn;
  • odpowiednią ilość snu każdego dnia;
  • unikanie nadmiaru promieniowania UV, wychodzenie na słońce po zastosowaniu środków ochrony;
  • unikanie bezpodstawnego przyjmowania leków;
  • prawidłowe nawodnienie organizmu.

Omawiając temat prawidłowej diety, wśród związków o działaniu antyoksydacyjnym znajduje się właśnie koenzym Q10. Jego regularne spożycie przyczyni się do zapewnienia prawidłowej homeostazy organizmu i wpłynie korzystnie na wiele aspektów związanych ze zdrowiem fizycznym oraz psychicznym.

Suplementacja koenzymu Q10

Koenzym Q10 może być spożywany zarówno pod postacią suplementu, jak i wraz z normalnym pożywieniem. Jego duże ilości znajdują się w podrobach, organach zwierzęcych oraz w mięsie. Znacznie mniejsze ilości znajdują się w rybach czy warzywach strączkowych. Mimo wszystko, nie są to produkty spożywane codziennie. Spożycie ryb i warzyw dostarczy pewnych ilości tego związku, jednak w niewystarczającej ilości. Z kolei duże spożycie podrobów dostarczy nie tylko koenzymu Q10, ale także szkodliwego tłuszczu oraz cholesterolu, co jest zjawiskiem wysoce niekorzystnym.

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być więc suplementacja koenzymu Q10, która pokryje dzienne zapotrzebowanie na ten związek, jednocześnie nie wpływając negatywnie na zdrowie. Suplementacja jest w pełni bezpieczna, ponieważ koenzym Q10 jest naturalnym związkiem organizmu. Suplementację zaleca się przede wszystkim osobom powyżej 30. roku życia, gdy fizjologiczna synteza drastycznie zaczyna spadać, jak również:

  • sportowcom;
  • osobom żyjącym w stresie;
  • parom starającym się o dziecko;
  • osobom chcącym poprawić urodę, a także zdrowie psychiczne i fizyczne;
  • osobom wyczerpanym, zmęczonym;
  • w okresie przesilenia jesiennego i podczas spadków odporności.

Wykazano, że korzystne efekty przyjmowania koenzymu Q10 widać już po 2 tygodniach. Regularna suplementacja z pewnością będzie odczuwalna przez konsumenta. Ważne, aby nie było to jednorazowe przyjęcie kapsułki, lecz stosowanie preparatu przez dłuższy czasu.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Frączkowska K., Kopaczyńska M., Sawicka E., Długosz A., Wpływ koenzymu Q10 na stres oksydacyjny komórki indukowany ksenobiotykami, Inżynieria Biomedyczna, 4/2013.
  2. Siemieniuk E., Skrzydlewska E., Koenzym Q10 – biosynteza i znaczenie biologiczne w organizmach zwierząt i człowieka, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 59/2005.