Koenzym Q10 to popularny i powszechnie stosowany suplement, który wpływa korzystnie zarówno na zdrowie, jak i na urodę. Jego stosowanie jest całkowicie bezpieczne.

Biodostępność

Absorpcja koenzymu w jelicie cienkim jest dość słaba i powolna, co jeszcze pogłębia się wraz z wiekiem. Z tego względu, aby przyjmowany suplement efektywnie ulegał przyswojeniu przez organizm jego ilość w pojedynczej dawce powinna wynosić minimum 50 mg. Koenzym Q10 jest substancją lipofilną, co oznacza, że znacznie lepiej wchłania się w otoczeniu oleistym. Właśnie dlatego kapsułki z koenzymem Q10 zawierają również substancje lipidowe (np. lecytynę czy kwasy tłuszczowe omega-3).

Stosowanie suchych tabletek na bazie krystalicznego koenzymu jest nieefektywne, ponieważ jedynie znikoma jego część zostanie przyswojona przez organizm.

Aby zwiększyć biodostępność związku należy suplement przyjmować po spożyciu posiłku, najlepiej zawierającego tłuszcze. Nie oznacza to jednak, że przed suplementacją należy opychać się fast foodami. Dobrym i zdrowym rozwiązaniem jest np. spożycie do obiadu sałatki skropionej olejem roślinnym (z pestek dyni, lnianym itd.).

Efekty suplementacji

Badania wykazały, że jednorazowe przyjęcie koenzymu Q10 nie wpływa w znaczący sposób na organizm. Również suplementacja raz na tydzień czy raz na miesiąc nie wywołuje żadnych większych efektów. Dlatego – jak w przypadku wielu innych suplementów – wymaga się regularności.

Regularne (codzienne) przyjmowanie koenzymu Q10 po posiłku spowoduje pojawienie się widocznych efektów, między innymi poprawę samopoczucia czy zdrowia. Po pewnym czasie widoczne będą również zmiany w wyglądzie, np. spłycenie drobnych zmarszczek czy poprawa nawilżenia skóry.

Jednocześnie ważne jest, aby suplementacji towarzyszył zdrowy tryb życia. Żaden środek bowiem nie pomoże – nawet mimo codziennego stosowania – jeśli konsument będzie równocześnie palił papierosy, spożywał alkohol, często się opalał i niezdrowo się odżywiał.

Koenzym Q10 – suplement

Suplementy z koenzymem Q10 najczęściej dostępne są w formie tabletek i kapsułek. O ile korzyści płynące ze stosowania tabletek są wątpliwe, tak kapsułki można jak najbardziej polecić. Nawet jeśli suplement zawiera już substancję oleistą (i właśnie takie należy zawsze wybierać), warto go spożywać po jedzeniu.

W miarę możliwości warto zakupić suplement o potwierdzonej biodostępności.

Jednocześnie na rynku można spotkać różnego rodzaju mieszanki składników aktywnych, np. witamina E + koenzym Q10. To również dobre rozwiązanie, ponieważ obie substancje rozpuszczają się w tłuszczach, przy czym koenzym w dużym stopniu zwiększa czynność i biodostępność witaminy E. Koenzym Q10 nie wchodzi w interakcję z innymi suplementami i z większością leków, dlatego preparaty łączone mogą okazać się dobrym rozwiązaniem.

Zobacz również: Z czym łączyć koenzym Q10?

Cena koenzymu Q10

Cena omawianego suplementu waha się od 20 nawet do 100 zł wzwyż. Jednak wysoka cena nie zawsze jest wyznacznikiem skuteczności preparatu. Może się okazać, że drogi koenzym Q10 będzie przyswajany w niewielkim stopniu, ponieważ nie będzie zawierał substancji oleistej lub nie zostanie odpowiednio przygotowany w procesie przetwarzania.

Czy suplementacja jest bezpieczna?

Codzienna suplementacja koenzymem Q10 jest całkowicie bezpieczna – zarówno u ludzi zdrowych, jak i chorych. Z tego względu koenzym Q10 przepisywany jest osobom z depresją, różnymi chorobami sercowo-naczyniowymi czy nowotworami.

Do przeciwwskazań należy jedynie ciąża i niskie ciśnienie krwi. Wszelkie przeciwwskazania i środki ostrożności zawsze umieszczone są na ulotce produktu, dlatego każdorazowo po zakupie suplementu należy zapoznać się z zawartymi tam informacjami.

Bibliografia

  1. Gałka U., Ogonowski J., KoenzymQ – powstawanie, właściwości i zastosowanie w preparatach kosmetycznych, LAB, 5/2015.
  2. Siemieniuk E., Skrzydlewska E., Koenzym Q10 – biosynteza i znaczenie biologiczne w organizmach zwierząt i człowieka, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 59/2005.
  3. Czernic A., Bartosz M., Błaszczyk J., Andysz A., Błaszczyk-Suszyńska J., Wpływ suplementacji koenzymem Q10 na enzymatyczną obronę antyoksydacyjną krwinek czerwonych ludzi zdrowych, Problemy Higieny i Epidemiologii, 3/2011.
  4. Janicki B., Buzała M., Rola koenzymu Q10 w organizmie ludzi i zwierząt, Medycyna Weterynaryjna, 4/2012.
Polecane produkty: