Naturalne suplementy diety to produkty zawierające w swoim składzie jedynie naturalne składniki i związki, które przyjmowane nawet przez dłuższy czas nie spowodują działań niepożądanych. Suplementy są stosowane celem zróżnicowania i uzupełnienia diety. Naturalne suplementy pochodzenia zwierzęcego czy roślinnego są współcześnie niezwykle popularne w naszej diecie.

 

Naturalne suplementy diety

Jak wspomniano we wstępie, naturalne suplementy diety mogą być zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Zazwyczaj są to wyciągi roślinne, algi, naturalne, prozdrowotne bakterie czy substancje odzwierzęce, np. rybi kolagen. Taki suplement może posiadać w swoim składzie kilka różnych składników, wszystkie muszą jednak spełnić kilka warunków. Przede wszystkim muszą być naturalne i bezpieczne. Dobrze, aby cechowały się wysoką biodostępnością, co zagwarantuje producent.

Do najpopularniejszych, naturalnych suplementów diety zaliczamy:

  • probiotyki i prebiotyki – czyli bakterie wyizolowane z układu pokarmowego człowieka, które wpływają korzystnie na trawienie oraz substancje pochodzenia roślinnego, które wspierają czynność tych bakterii;
  • NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe najczęściej pochodzące z nasion roślin oleistych. Dobrym źródłem omega 3 i omega 6 są również tłuste ryby morskie czy orzechy;
  • składniki mineralne i witaminy – pochodzenia naturalnego. Witaminy stworzone syntetycznie nie są już zaliczane do grupy produktów naturalnych;
  • algi – najpopularniejsze algi to Chlorella i Spirulina. Stanowią cenne źródło wielu związków odżywczych, w tym: witamin, minerałów, antyoksydantów, błonnika, barwników czy karotenoidów;
  • zioła – wszelkie preparaty na bazie ziół możemy zaliczyć do naturalnych suplementów diety;
  • kolagen – jeśli wykazuje pochodzenie naturalne. Coraz popularniejszy staje się rybi kolagen, który charakteryzuje się wysoką biodostępnością. Dzięki temu wspiera nasz organizm od środka.

Do pozostałych naturalnych suplementów diety można zaliczyć: melatoninę, białko sojowe, aminokwasy, błonnik pokarmowy czy antyoksydanty (np. karotenoidy).

Zobacz również: Suplementacja Koenzymem Q10.

Ziołolecznictwo

Wiele naturalnych suplementów bazuje na ziołolecznictwie. Zioła od dawna były chętnie wykorzystywane w medycynie, współcześnie wraca się do starych, alternatywnych metod leczenia. Ludzie poszukują preparatów, które działałyby wszechstronnie i w pełni naturalnie. Taka jest właśnie czynność wielu ziół.

Niektóre osoby nie powinny jednak decydować się na ziołolecznictwo bez konsultacji z lekarzem. Są to między innymi kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby przewlekle stosujące określone leki, przewlekle chore i cierpiące na określone dolegliwości oraz dzieci i starsi. Niektóre zioła mogą bowiem wchodzić w interakcję z przyjmowanymi lekami (nasilać lub zmniejszać ich działanie) lub działać spazmolitycznie i tym samym zwiększać ryzyko przedwczesnego porodu czy poronienia.

Jak kupić naturalny suplement diety?

Naturalne suplementy diety są powszechnie dostępne. Można je nabyć w sklepach zielarskich, aptekach, sklepach internetowych. Niekiedy można je spotkać nawet w zwykłych sklepach spożywczych. Należy sprawdzić skład takiego suplementu. Wówczas możemy mieć pewność, że nie zawiera on żadnych chemicznych dodatków i uzupełniaczy. Najlepsze suplementy diety będą charakteryzowały się nieco wyższą ceną (proces produkcji i licznych badań kosztuje, ale dzięki temu konsument otrzymuje gwarancję bezpieczeństwa i skuteczności). Dobry producent może pochwalić się certyfikatami i potwierdzeniem wysokiej jakości swoich produktów.

Dlaczego warto sięgać wyłącznie po suplementy wysokiej jakości, nawet mimo wyższej ceny? Tanie preparaty o wątpliwym pochodzeniu najczęściej nie są sprawdzane pod kątem efektywności przyjmowania czy bezpieczeństwa. Nie ma takiego wymogu jak w przypadku leków. Ponadto producenci chcąc obniżyć koszta produkcji pomijają wiele ważnych etapów tego procesu. W efekcie powstają suplementy diety niesprawdzone, o małej biodostępności (organizm nie wykorzystuje w pełni składników w nich zawartych), ale o niskiej cenie.

Sami więc zdecydujmy, czy chcemy kupić droższy suplement i przyjmować produkty skuteczne i bezpieczne, czy wolimy zaoszczędzić, ale przyjmować produkty niesprawdzone. Pamiętajmy, że zdrowie jest najważniejsze i należy o nie dbać.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Brzozowska A., Roszkowski W., Pietruszka B., Kałuża J., Witaminy i składniki mineralne jako suplementy diety, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2005.
  2. Schlegel-Zawadzka M., Barteczko M., Ocena stosowania suplementów diety pochodzenia naturalnego w celach prozdrowotnych przez osoby dorosłe, Żywność. Nauka. Technologia, Jakość, 4/2009.
  3. Habior A., Zioła i suplementy diety a ryzyko uszkodzenia wątroby, Gastroenterologia Kliniczna, 2/2012.