Suplement diety, jakim jest koenzym Q10, zyskuje wśród Polaków coraz większą popularność. Wiąże się to ze wzrostem świadomości konsumentów i wciąż rosnącą chęcią dbania o zdrowie i urodę.

Działanie koenzymu Q10

Omawiany związek wpływa korzystnie na wszystkie układy organizmu. Jego działanie wiąże się między innymi z:

  • eliminacją wolnych rodników tlenowych (działanie antyoksydacyjne);
  • przenoszeniem elektronów w mitochondrialnym łańcuchu oddechowym;
  • wpływem na integralność kanałów wapniowych;
  • regulacją fizykochemicznych właściwości błon komórkowych.

Koenzym Q10 bierze udział w niemal wszystkich reakcjach komórkowych zachodzących w organizmie, ponieważ dostarcza energii pod postacią ATP. Jest ona niezbędna do prawidłowego przebiegu tych reakcji. Dodatkowo, poprzez działanie przeciwutleniające, opóźnia proces starzenia się organizmu, a także chroni przed rozwojem licznych chorób (w tym sercowo-naczyniowych, otyłości, nowotworów, depresji itd.).

Suplement diety – koenzym Q10

Dobry preparat z koenzymem Q10 nie powinien zawierać mniej niż 30 mg koenzymu. Aby dostarczyć taką ilość związku wraz z pożywieniem należałoby zjeść około 1 kg wątroby zwierzęcej. Właśnie z tego względu suplementacja wydaje się być praktyczniejsza i zdrowsza. Zdrowsza z tego względu, że źródła koenzymu Q10 zawierają dodatkowo sporą ilość tłuszczów i cholesterolu, a dostarczanie ich w nadmiarze mogłoby niekorzystnie wpłynąć na układ sercowo-naczyniowy.

Wybierając suplement diety należy zwrócić równiez uwagę na cenę, choć nie zawsze jest ona wyznacznikiem. Zdarzają się jednak preparaty, których cena oscyluje w granicach 20-30 zł, a podczas ich produkcji wykorzystano koenzym Q10 bardzo niskiej jakości. W efekcie może on w dużym stopniu obciążać wątrobę i z pewnością nie spowoduje korzystnych efektów w organizmie.

Sprawdzona formuła produktu to połączenie koenzymu Q10 z witaminą E, ponieważ oba związki wykazują podobne działanie, przy czym witamina E w takim połączeniu zwiększa swoją aktywność. Sugeruje się, że koenzym Q10 można łączyć również z rozmarynem.

Biodostępność

Koenzym Q10 ze względu na słabą rozpuszczalność w wodzie i dużą masę cząsteczkową jest powolnie i niecałkowicie przyswajany przez organizm. Po wchłonięciu z jelita ulega włączeniu do chylomikronów i transportowi przez układ limfatyczny do krwiobiegu. Następnie zostaje wbudowany w strukturę lipoprotein w wątrobie. Z tego narządu może być transportowany do innych organów, tkanek i komórek poprzez cholesterol.

Koenzym Q10 jest związkiem lipofilnym, co oznacza, że dobrze rozpuszcza się w tłuszczach. Z tego wzlęgu kupując suplement diety należy zwrócic uwagę, aby zawierał także substancję tłuszczową. Większość kapsułek zawiera koenzym Q10 i np. lecytynę która umożliwia jego lepsze wchłanianie. Sugeruje się jednak, aby przyjmować suplement po posiłku.

Wykazano, że naturalną syntezę koenzymu Q10 zwiększają witaminy z grupy B.

Przechowywanie suplementu

Koenzym Q10 jako suplement diety wymaga specjalnego przechowywania. Najlepiej przechowywać go w szafce, gdzie nie panują wysokie temperatury, jest ciemno i nie ma wilgoci. Z całą pewnością nie wolno narażać suplementu na działanie gorąca, ponieważ temperatura około 45 stopni Celsjusza działa niszcząco na preparat.

Kiedy rozpocząć suplementację?

Koenzym Q10 jako suplement diety jest bezpieczny, istnieje tylko kilka przeciwwskazań do jego stosowania (np. niskie ciśnienie krwi, ciąża). Naturalna synteza tego związku przez organizm spada wraz z wiekiem, począwszy od 20. roku życia.

Suplementacja wskazana jest przede wszystkim osobom dojrzałym, ponieważ ich organizm nie jest w stanie produkować takiej ilości koenzymu, która pokryłaby zapotrzebowanie komórek. Dodatkowo zaleca się suplementację osobom przemęczonym, bez energii i wykazującym dużą aktywność fizyczną, a także parom starającym się o potomstwo (koenzym Q10 stanowi lek drugiego rzutu w leczeniu męskiej niepłodności). Przyjmowanie koenzymu jest dobrym rozwiązaniem dla każdej osoby narażonej na przewlekły stres oraz inne czynniki zwiększające stres oksydacyjny.

Należy pamiętać, że suplementacja musi być regularna i powinna trwać określoną ilość czasu. Jednorazowe przyjęcie koenzymu nie wpłynie znacząco na zdrowie, wygląd czy samopoczucie.

Bibliografia

  1. Abramek K., Witaminy, minerały i suplementy, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice 2007.
  2. Siemieniuk E., Skrzydlewska E., Koenzym Q10 – biosynteza i znaczenie biologiczne w organizmach zwierząt i człowieka, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 59/2005.
  3. Czernic A., Bartosz M., Błaszczyk J., Andysz A., Błaszczyk-Suszyńska J., Wpływ suplementacji koenzymem Q10 na enzymatyczną obronę antyoksydacyjną krwinek czerwonych ludzi zdrowych, Problemy Higieny i Epidemiologii, 3/2011.
Polecane produkty: