Witamina B2 (ryboflawina) to jedna z witamin z grupy B. Bierze udział w wielu ważnych przemianach w organizmie. Występuje w postaci żółtych kryształów trudno rozpuszczalnych w wodzie.

Źródła

Głównym źródłem witaminy B2 w diecie człowieka są produkty mleczne oraz mleko, drożdże i wątroby. Można ją dostarczyć jednak również z innymi pokarmami, takimi jak:

  • produkty wzbogacone, zwykle z białej mąki;
  • orzechy;
  • rośliny strączkowe;
  • ryby;
  • podroby;
  • awokado;
  • grzyby;
  • zielone, liściaste warzywa.

Urozmaicona dieta, zwłaszcza zawierająca produkty pochodzenia zwierzęcego, z powodzeniem zapewnia pokrycie dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na omawianą witaminę wiąże się między innymi z zapotrzebowaniem na energię. W efekcie u osób dorosłych wynosi około 1,4-1,7 mg na dobę. Taką ilość zapewnia przeciętna dieta.

Funkcje

Ryboflawina angażuje się z wiele reakcji enzymatycznych, które dostarczają energii na poziomie komórkowym. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów. Wpływa na przemianę glukozy i aminokwasów w komórkowych procesach utleniania. Jej obecność jest niezbędna dla utrzymania zdrowia skóry, warg, języka i powierzchni oka.

Dodatkowo witamina B2 pośrednio pobudza wzrost organizmu i wpływa korzystnie na jego ogólną odporność. Wyniki jednego z badań wskazują nawet, że umiarkowane spożycie tej witaminy może chronić przed depresją poporodową.

Niedobór

Biochemiczne oznaki wyczerpania zapasu ryboflawiny pojawiają się zaledwie po kilku dniach od usunięcia jej z diety. Niedobór przyczynia się do anemii, zwłaszcza przy niskim spożyciu żelaza. Witamina B2 wydaje się wpływać na poziom homocysteiny, czynnika ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Niedobór ryboflawiny może wpływać niekorzystnie na metabolizm żelaza, szczególnie na powstawanie hemu w krwinkach czerwonych. W efekcie stan ten powoduje niedokrwistość normobarwliwną i normocytowa.

Objawy niedoboru wiążą się głównie ze zmianami skórnymi, takimi jak zajady, skórne zmiany sromu i moszny czy ogólne zapalenie skóry. Znacznie zwiększa się ryzyko wystąpienia łojotokowego zapalenia skóry.

Podsumowując, na niedobór ryboflawiny mogą wskazywać następujące objawy:

  • zapalenie języka;
  • zajady;
  • łuszcząca się i paląca skóra;
  • zapalenie jamy ustnej z zajadami;
  • anemia;
  • zaćma.

Niedobory mogą się pojawić przy zbyt niskim spożyciu mleka i produktów mlecznych. Objawy niedoboru zazwyczaj pojawiają się równocześnie z niedoborami innych witamin. Występują przede wszystkim u alkoholików. Niedobór może jednak wystąpić także u noworodków poddawanych fototerapii z powodu hiperbilirubinemii, ponieważ pod wpływem światła rozpada się nie tylko bilirubina, ale również ryboflawina.

Zobacz również: witamina B12

Nadmiar

Nie są znane toksyczne poziomy spożycia tej witaminy, jednak nadmierne spożycie może hamować wykorzystanie cynku przez organizm. Biodostępność tego pierwiastka znacznie się zmniejsza.

Nadmiar omawianej witaminy jest wydalany wraz z moczem w postaci niezmienionej lub przekształconej przez enzymy mikrosomalne wątroby.

Bibliografia

  1. Grober U., Mikroskładniki odżywcze, Wydawnictwo MedPharm Polska, Wrocław 2010.
  2. Gryszczyńska A., Witaminy z grupy B – naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy, Postępy Fitoterapii, 4/2009.
Polecane produkty: