Witamina B7 znana jest również jako biotyna, witamina H lub koenzym R. W niewielkim stopniu syntezują ją bakterie jelitowe, jednak nie są to ilości pokrywające dzienne zapotrzebowanie. Biotyna powinna być dostarczana wraz z pokarmem, a w niektórych okolicznościach wskazana jest nawet suplementacja.

 

Charakterystyka biotyny

Biotyna należy do witamin z grupy B. Bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. To związek heterocykliczny, zawierający pierścień tiofenowy oraz imidazolowy, a także pięciowęglowy łańcuch boczny zakończony grupą karboksylową. W reakcjach karboksylacji witamina ta funkcjonuje jako przenośnik cząsteczek dwutlenku węgla. W tej postaci nosi nazwę karboksybiotyny.

Dzienne zapotrzebowanie na ten związek uznaje się za niskie, ponieważ wynosi około 0,1 mg na dobę. Wzrasta u kobiet w ciąży oraz u osób przewlekle stosujących niektóre leki.

Jak działa witamina B7?

Często nazywa się ją czynnikiem niezbędnym do zachowania skóry w prawidłowym stanie, ponieważ chroni ją przed łojotokiem i zapaleniami. Rolę tę odgrywa znacznie silniej w połączeniu z witaminą A, witaminą B2 oraz witaminą B6. Ponadto wpływa na właściwy stan włosów i chroni przed ich wypadaniem czy siwieniem. Dodatkowo witamina B7:

  • bierze udział w metabolizmie białek i tłuszczów;
  • jest przenośnikiem ditlenku węgla w różnych procesach przemiany materii;
  • wraz z witaminą K uczestniczy w syntezie protrombiny (związek odpowiedzialny za krzepliwość krwi);
  • jest elementem niezbędnym do syntezy kwasu askorbinowego;
  • łagodzi bóle mięśniowe.

Biotyna zwykle wchodzi w skład suplementów zawierających kompleks witamin z grupy B czy innych preparatów wielowitaminowych. Nie stwierdzono toksycznego działania tej witaminy, zalicza się ją zatem do bezpiecznych, nawet w większych dawkach.

Witamina B7 w pożywieniu

Dobrym źródłem biotyny są produkty spożywcze takie jak wątroby zwierzęce i drożdże. Jej duże ilości można również znaleźć w czekoladzie, kalafiorach, grzybach, mleku, grochu czy jajach (szczególnie w żółtkach). Jak wspomniano we wstępie, pewne ilości biotyny mogą być syntezowane przez prawidłowo funkcjonującą mikroflorę jelitową.

Niedobór biotyny

Niedobór biotyny powoduje:

  • zmiany skórne;
  • wypadanie włosów;
  • bóle mięśniowe;
  • ogólne osłabienie organizmu;
  • pogorszenie metabolizmu tłuszczów;
  • depresję.

Należy pamiętać, że spożywanie surowych jaj znacznie obniża biodostępność biotyny. Zmniejszenie przyswajania witaminy B7 obserwuje się także w przypadku podaży estrogenów, sulfonamidów czy alkoholu. W tych sytuacjach rośnie ryzyko niedoboru tej witaminy. Warto jednak wiedzieć, że niedobory w populacji ogólnej spotykane są stosunkowo rzadko. Wpływa na to niskie dzienne zapotrzebowanie oraz ogólna dostępność tej witaminy w popularnych produktach spożywczych.

Suplementacja biotyny

Pacjenci leczeni sulfonamidami wymagają większego spożycia biotyny – nawet o 25 mcg dziennie. Wskazane jest także podawanie suplementów biotyny mężczyznom z objawami łysienia oraz kobietom ze znacznie wyniszczonymi włosami. Poziom biotyny obniża się stopniowo u kobiet w ciąży, co powoduje mniejszą wagę płodu. Warto zatem suplementować witaminę B7 w ciąży. Przemawia za tym również fakt, że uzupełnianie jej w czasie ciąży poprawia stan psychiczny u kobiety. Biotyna z suplementów jest całkowicie przyswajalna.

Bibliografia

  1. Strunz U., Witaminy – czy i dlaczego pomagają, Wydawnictwo Vital, Białystok 2019.
  2. Zając M., Witaminy i mikroelementy, Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2000.
Polecane produkty: